Uit een analyse van IPVdata - dat dagelijks tienduizenden online prijzen van supermarkten bijhoudt - blijkt dat de prijzen in de supermarkten tussen 3 december en 3 januari gemiddeld met 3% zijn gestegen. Een btw-verhoging van 3 procentpunt komt neer op een effectieve prijsverhoging van 2,83%
, zegt Matthijs Neppelenbroek, mede-oprichter van IPVdata. Je zou kunnen zeggen dat ze 0,17% te veel hebben verhoogd.
Bij een jaaromzet van in totaal 36 miljard euro in 2018 betekent die 0,17% verhoging 60 miljoen euro extra jaaromzet. Niettemin wil Neppelenbroek spreken van een nette verhoging.
Hoogvliet verhoogde met gemiddeld 3,1% de prijzen het meest, 7700 producten stegen daar in prijs. Bij Dirk, Dekamarkt en Jumbo stegen de prijzen het minst. Dirk en Deka rekenen 2,6% meer. Bij Jumbo Laag stegen de prijzen in totaal met gemiddeld 2,4%. Albert Heijn verhoogde de brutoprijzen van 14.000 producten met gemiddeld 3%. Coop en Plus zaten op een stijging van 2,8%
Zie voor een overzicht van de aantallen in prijs verhoogde producten met de gemiddelde prijsverhoging per keten de site van Distrifood.