Sinds mei 2020 detecteert IPV een promotie mechanisme dat daarvoor relatief weinig werd gebruikt: 1 + 2 gratis. Effectief is dit een korting van 67% bij een minimale afname van 3 artikelen.
Vooral huishoudelijke producten en frisdrank
Dit promotie mechanisme wordt sinds mei 2020 meer gebruikt door een aantal retailers: Albert Heijn, Jan Linders, Hoogvliet, Vomar en Dirk. Dit type promotie is met name te zien in de categorie huishoudelijke producten (Persil, Witte Reus, Dreft, Robijn, Glorix, Ariel, Finish & Sun) en frisdrank (Hero, Pepsi, Sisi, Lipton & Fristi).
Is 1+2 gratis voordeliger dan 2 stuks voor € 5.00?
Ter illustratie hebben we gekeken naar het product Persil Color Gel Vloeibaar Wasmiddel - 1L; in week 24 in de promotie 1+2 gratis. In 2020 was dit product vaker in de promotie, met verschillende promotie mechanismen. Wat is de perceptie van de consument? Ervaart een consument 1+2 als voordeliger dan 2 stuks voor € 5.00?
week 24, 1 + 2 gratis, 67% korting
week 21, per stuk € 3.00, 61% korting (€ 7.69 → € 3.00)
week 18, 50% korting
week 14, 50% korting
week 11, 1 + 1 gratis, 50% korting
week 6, 2 stuks voor € 5.00, 67% korting (€ 7.69 → € 2.50)
week 4, 3 stuks 60% korting
Regelgeving België
In België zien we niet zo vaak promoties waarbij er meerdere artikelen gratis worden weggegeven. Dit heeft te maken met de wetgeving waarbij het verboden is om promoties te doen die verliesgevend zijn. Dit geldt ook voor producten die niet onder kostprijs verkocht mogen worden.
Meer klanten naar winkel als doel
Supermarkten zijn constant op zoek naar manieren om meer klanten naar de winkel te trekken. Promoties waarbij meerdere gratis artikelen worden weggegeven zoals 1+2 gratis dienen dit doel. Dit type promotie was al waar te nemen in wasmiddelen en persoonlijke verzorging maar zien we nu ook in toenemende mate bij andere categorieën voorkomen zoals frisdrank.
Promotie data van IPV
IPV Data biedt met haar nieuwe promotie tool een nieuw level van inzicht in retail promoties. Zoek jij naar overzicht van je actuele en historisch folder uitingen, wil je direct toegang tot de folder visuals van jouw merk of die van de concurrent, of ben je geïnteresseerd in de data die nodig is om een gedetailleerde promotie analyse te doen, neem dan contact met ons op via kees@ipvdata.com.