Sinds de uitbraak van COVID-19 ontvangen we wekelijks vragen van consumenten die zich zorgen maken over de prijzen in supermarkten. Uit de data die Inprijsverhoogd.nl dagelijks verzamelt blijkt dat er sinds 5 weken relatief veel prijsverhogingen doorgevoerd worden door Albert Heijn op A-merken.
Afgelopen 5 weken veel prijsverhogingen
Normaliter zijn het aantal prijsverhogingen en prijsverlagingen in balans. De afgelopen 5 weken was dit niet het geval. Van de 1.806 prijsveranderingen bij Albert Heijn waren er 1.464 prijsverhogingen (81%). Jumbo voerde ongeveer evenveel prijsverhogingen als prijsverlagingen door in de afgelopen 5 weken. In maart en april waren er juist minder prijsbewegingen waarneembaar.
Wanneer we kijken naar alle prijsbewegingen de afgelopen vijf weken zien we dat de mediaan, de middelste meting uit een rij getallen, bij Albert Heijn 3.9% omhoog is, bij Jumbo is dat 0,47% omhoog. Dit geeft duidelijk aan dat dit de trend bij Albert Heijn meer omhoog gaat dan bij Jumbo.
Patroon niet eerder gezien
Een patroon waarbij er 5 weken lang 80% van de prijsbewegingen uit verhogingen bestaat zien wij nooit. De eerste weken van elk jaar is een soortgelijk patroon te vinden maar veel minder sterk. Dit is meestal ook te verklaren door bijvoorbeeld BTW verhogingen, hernieuwde inkoopvoorwaarden of grondstofprijzen die worden doorgerekend aan de consument.
Vooral bij A merken
Dat dit fenomeen met name bij A merken speelt is niet vreemd. A merk producten worden relatief vaker in prijs aangepast. Daarnaast innoveren A merken vaker door bijvoorbeeld een product duurzamer te maken. Het vervangen van een ei in een saus door een duurzamer ei resulteert in hogere kosten.
Consument prijsbewust in coronatijd
Ook zien wij dat de consument prijsbewuster is in deze Corona tijd. Ze houden de prijzen scherp in de gaten. Een consument zal nu eerder de prijzen van huismerken bij Albert Heijn gaan vergelijken met de prijzen bij discounters als Aldi en Lidl.